Foto: Ilustracija
Nova Kaspersky studija u okviru programa sigurnosti djece (Kaspersky Safe Kids) otkrila je koji su to najgledaniji dječji sadržaji bili YouTube platformi u periodu juni – august 2023. godine.
Kad su u pitanju crtani, apsolutni svjetski hit bila je serija Skibidi Toilet. Lacey's Flash Games su bile najtraženiji pojam među igricama, a kineske dramske serije We Fall in Love i Love Forever Young su dominirale u svojoj kategoriji.
Podaci iz Kaspersky studije iz 2021. kažu da, u prosjeku, 61% djece dobije svoje prve digitalne uređaje između osme i 12. godine, a prve gadžete već i ranije, oko pete godine. Oni istražuju virtualni svijet, stvaraju prijateljstva, igraju igre, gledaju filmove, ali i uče. Kaspersky je analizirao online upite koje su djece kako bi razumio što je privlačilo njihovu pažnju ovog ljeta. Analiza je zasnovana na anonimiziranim podacima, koje su korisnici/e Kaspersky Safe Kids dostavili dobrovoljno: upiti za pretragu i najpopularnije aplikacije za Android.
Kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, najpopularnije Android aplikacije tokom ljeta 2023. su bile: YouTube (38,72%), TikTok (12,84%), Viber (12,59%). Instagram je zauzeo četvrto mjesto sa (7,57%), a odmah iza njega je popularna igrica Roblox sa (6,19%), dok je SnapChat koji je atraktivan među tinejdžerima zastupljen sa (3,49%).
YouTube (30%) i TikTok (17%) su i globalno dvije najpopularnije Android aplikacije ali je WhatsApp (15%) na trećem mjestu. Zanimljivo je i da je YouTube kids zastupljen sa samo 2,5% i da nema nikakav značajan doseg do djece.
Najčešće prtraživani sadržaji među djecom na YouTube platformi su bili su kanali i vlogeri koji snimaju zabavne, izazove ili lifestyle video sadržaje (21%). Kategorija ”ostalo” je dobila 21% i obično sadrži mimove i priče koje nisu uključene u druge kategorije. Gejming blogeri su zauzeli treće mjesto sa 15% pretraga. Druge visoko pozicionirane kategorije su muzika (13%), filmovi, crtani filmovi, TV emisije/serije (12%) i igrice (9%).
Skibidi Toilet je najpopularniji ljetni trend globalno. Riječ je o seriji crtića koja je objavljivana na YouTube Shorts, a autor je gruzijski influencer DaFuq!?Boom!.
Počeo je sa kratkim video klipovima sačinjenih od apstraktanog niz kadrova, pri čemu je glavni lik izlazio iz WC šolje uz zvučnu podlogu miksa pjesama “Dom Dom Yes Yes” od izvođača Biser King i “Give it to me” od Tima Timbalanda. Vremenom se Skibidi Toilet razvio u seriju videa s vlastitim prepoznatljivim stilom, zapletom, zanimljivim likovima i odanim obožavateljima. Ostvario je impresivnih skoro 9% udjela u TOP-1000 pretraga na platformi YouTube, što govori o njegovoj izuzetnoj popularnosti.
Među YouTube blogerima i influenserima, vodeći su ovog ljeta bili: Triple Charm, shfa, ViktoriaSarina, Fede Vigevani, Michou, Space Family, Fala Sério, A4, čiji su sadržaji većinom lajfstajl, izazovi, videa o otvaranju poklona i savjeti za ljepotu.
Što se tiče sadržaja video igara, Lacey's Flash Games su ljetos imale najveći broj pretraga. Slično kao Skibidi Toilet, igre Lacey's Games su prerasle u web horor priču baziranu na liku Lacey – koji se pojavljuje, na primjer, u flash igri “Lacey's Wardrobe” (ključni zaplet je postojanje ove igre u stvarnom životu). Različiti kreatori sadržaja su snimali horor priče bazirane na ovoj igri – što je doprinijelo tome da Lacey zauzme vrh liste horor likova ovog ljeta.
Među ključnim gejming influenserima najpopularniji su bili: IShowSpeed, Aphmau, Paluten, Problems i Furious Jumper.
U kategoriji ”filmovi, crtani i TV emisije/serije”, crtani zauzimaju vodeću poziciju – s gotovo 50% pretraga. TV emisije/serije su imale 26% i to je značajna prednost u odnosu na animirane sadržaje koji su imalii 16% pretraga. Kanal MSA (My Story Animated) sa svojim crtićima kao što su Lady Bug, My Little Pony, Peppa Pig i Helluva Boss ostaje liderska platforma za crtane. Što se tiče TV emisija/serija, kineske TV dramske serije We Fall In Love (2023) i Love Forever Young (2023) privukle su svu pažnju djece.
Muzički interesi i dalje se vrte oko K-popa – gotovo 19% upita se odnosi na južnokorejske bendove, a BlackPink je lider. Barbie manija je privukla i pažnju djece, pa su pretraživali “Barbie Girl” grupe AQUA i “Barbie World” Nicki Minaj i Ice Spice.
“Primjećujemo kako se novi svjetovi igara brzo pojavljuju i pretvaraju u trendove. Već tradicionalno, YouTube je najpopularnija aplikacija među mlađim generacijama u BiH, za kojim slijede TikTok i Viber. Zanimljivo je da je fenomen ovog ljeta, Barbenheimer, svakako privukao i pažnju djece, ali nije se ni približio najpopularnijim hitovima ljeta, nego su ga Skibidi Toilet i Lacey's Flash Games znatno nadmašili. Nema sumnje da su djeca svjesna mejnstrim svjetskih trendova u filmovima, knjigama, igrama itd., ali oni istovremeno pripadaju svojim vlastitim svjetovima – koji su neobični i čudni iz perspektive odraslih, i veoma je zanimljivo otkrivati i istraživati o čemu se radi”, kaže Milan Kojić, Channel Manager kompanije Kaspersky za Zapadni Balkan.
Da biste osigurali da djeca imaju pozitivno iskustvo na internetu, Kaspersky preporučuje da, kao roditelji, stručnjaci za cyber sigurnost iz kompanije Kaspersky preporučuju sljedeće:
• Uključite se u online aktivnosti svoje djece od najranije dobi, nastavite s tim kao praksom kako biste ih mogli savjetovati o sigurnosti na internetu;
• Razmislite o preuzimanju aplikacija za roditeljsku kontrolu i razgovarajte sa svojim djetetom o ovoj temi kako biste objasnili kako te aplikacije funkcionišu i zašto su potrebne kako bi oni bili sigurni na internetu;
• Neka vaši razgovori s djetetom o cyber sigurnosti budu zanimljivi – uključite igrice i druge zabavne formate;
• Pokušajte obratiti pažnju i na svoje navike. Koristite li pametni telefon dok jedete ili razgovarate? Oponašaju li vaše ponašanje? Ponašaju li se drugačije kad odložite svoj telefon?
• Zamolite svoje dijete da ne prihvata samo postavke privatnosti i da uvijek potraži vašu pomoć.