fbpx
Utorak , 13 Maja 2025
created by Polish

Prof. Mensur-ef. Pašalić: Zijah Dizdarević o kojem nam nisu htjeli govoriti

Zijah (Zija) Dizdarević (1916.-1942.) – umoreni pripovjedač koji i danas živi

Vanserijski bosansko-hercegovački pripovjedač Zijah Dizdarević je rođen 18.2.1916. g. u Vitini, općina Ljubuški.

Piše: Mensur-ef. Pašalić

U fojničku A. domovnicu je upisan kao Zijah, što je i jeste njegovo originalno ime. Potvrda ovoga stava su vjerska opredjeljenost i pismenost njegovog oca Ševkije koji, kao oficijelni sudski pisar, ne bi dopustio pogrešan upis imena svoga najstarijeg djeteta. Očito su tadašnje antimuslimanske, velikosrpske i velikohrvatske, tendencije u Kraljevini Jugoslaviji utjecale na neutraliziranje bošnjačko- muslimanskog identiteta te uklanjanje slova “h” iz Zijahovog imena radi političke ili društvene probitačnosti.

Dakle, Zijahov otac Ševkija je u braku sa Selimom (Salihagić), pored Zijaha, dobio i sinove Rešada, Fahrudini Nijazija, Nusreta, Hasana, Raifa i Faika te kćerke Muberu, Šačiru i Hadžiru .

Ova brojna porodica je živjela u kući na uglu ulica Zahrastin i Husni-ef. Numanagića. Kuću je od Konjicija kupio r. h. Halil Buljina, a njegov sin Samid i danas čuva dio zida te kuće i kazivanje o starobosanskoj kući sa muškom i ženskom avlijom.

Zijah je osnovnu školu završio u Fojnici, a Nižu šerijatsku u Sarajevu u periodu od 1926. do 1930. g. Učiteljsku je okončao 1936. g., da bi 1937. g. upisao studij pedagogije i psihologije na Filozofskom fakultetu u Beogradu.

Zijah Dizdarević u djetinjstvu

To je period njegovog intenzivnog književnog rada u kome, u formi pripovjetke, upečatljivo piše o osobnom doživljaju života u kasabi Fojnici koju izrijekom ne spominje, ali je prepoznajemo po toponimima i imenima tadašnjih stanovnika.

Zijah u šetnji predratnim Sarajevom

Zijah Dizdarević u svojih tridesetak pripovjetki portretira kasabu, osobe sa margine, njihovu patnju i životnu neizvjesnost. Njegovi likovi nisu fikcija nego su stvarni ljudi čije usude i doživljaje predstavlja u “zaustavljenom” životu kasabe u koju se mahsuz mora doći. Posebno plastično opisuje svoju voljenu majku Selimu čiju enormnu ljubav, bdijenje i brigu opisuje nezaboravnim rečenicama:
“Sjećam se, polazio sam “na škole”. Mati je grcala ispraćajući me:
– Pripazi sinko, grad je dušmanin, Ne idi sredinom đade, satrće te štogod, ama nemoj ni plaho uz kraj – da te, boj se, nešto s krova, vego hajde nako, nako…
Dalje nije znala ili nije mogla.” (Majka)

Pokatkad, sumorne doživljaje ambijenta u kome živi, Zijah Dizdarević relaksira vedrinom i blagim humorom kao u opisu “ durbina kojim se sa Matorca može vidjeti skakavac na Šćitu kako mrda desnim brkom.”

Tokom obilježavanja “Susreta Zijah Dizdarević” 2020. g., u Muzeju književnosti, primjetilli smo da je neke pripovjetke Zijah pisao arebicom (arapsko pismo, bosanski jezik). To govori o njegovom intelektualnom potetencijalu. Naravno, na istraživačima je da ovaj, nepravedno zapostavljeni, detalj iz njegova života osvijetle i naučno valoriziraju.

Zijah je svoje pripovjetke objavljivao u Putokazu, Pregledu i Politici te se tako izdrżavao od autorskih honorara.
Tokom studentskih dana Zijah je prijateljevao sa Brankom Ćopićem (1915.-1984.) koji mu je posvetio svoje najbolje djelo “Bašta šljezove boje” .
“Dragi moj Zijo.
Znam da pišem pismo koje ne može stići svom adresantu, ali se tješim da će ga pročitati bar onaj koji voli nas obojicu. Kasna je noć i meni se ne spava. U ovo gluvo doba razgovara se samo sa duhovima i uspomenama., a ja, evo, razmišljam o zlarnoj paućini i srebrenoj magli tvojih priča, i o strašnom kraju koji te je zadesio u logoru Kasenovac Pišem, dragi moj Zijo, a nisam siguran da i mene, jednom, ne čeka sličan kraj u ovom svijetu po kojem još putuje kuga s kosom.” (Pismo Ziji)

Dakle, Ćopić je ovdje najavio svoju tragičnu smrt izvršivši samoubistvo skokom sa Brankovog mosta na Savi u Beogradu 26.3.1984. godine.

Zijah svira violinu

Pred početak Drugog svjetskog rata Zijah se vraća u Sarajevo i iskazuje mladalački bunt protiv režima nošen ljevičarskim idejama. To je period kada u Gajretu svira violinu i tako se, narušenog zdravlja, dodatno finansira.

U prvoj godini Drugog svjetskog rata Zijah je bio ilegalac u Fojnici i Sarajevu, a u proljece 1942. g. je u Sarajevu uhapšen sa svojim dajdžom Halidom Salihagićem (kasnije izvrsnim alimom i šejhom) te su odvedeni u ustaški koncentracijski logor Jasenovac gdje je Zijah odmah ubijen.

On je, dakle, tragično skončao sa hiljadu pet stotina i dvadeset (1520) muslimana-Bošnjaka koji su brutalno ubijeni u Jasenovcu, a o kojima je Nihad Halilbegović napisao potresnu knjigu “Bošnjaci u jasenovačkom logoru”.

Na zahtjev porodica ubijenih Bošnjaka i Nihada Halilbegovića, Reisu-l-ulema IZ u BiH je 10. 4. 2007. g. donio “Fetvu o muslimanima stradalim u Jasenovcu” te im je, kao šehidima-mučenicima, 20. 10. 2010. g. klanjana dženaza u odsutnosti u svim džamija u Bosni i Hercegovini i bošnjačkoj dijaspori.

Fetva Rijaseta

Inače, posthumno su objavljene knjige Zijaha Dizdarevića: Pripovjetke, 1948, Prosanjane jeseni, 1959., Sabrana djela, 1968. I Blago u duvaru, 1983. Prema ovoj pripovjetci je 1975. snimljen i istoimeni film.

Cijeneći književni rad i djelo Zijaha Dizdarevića, Fojničani i nadležne institucije su su dale po njemu naziv Srednje škole i ulice u centru Fojnice.

Također, već 38 godina se koncem novembra održavaju tradicionalni “Susreti Zijah Dizdarević” koji su prepoznatljivi i izvan naše jedine Domovine.

Neka je Allahov rahmet i smiraj napaćenoj duši književnika Zijaha Dizdarevića!

Fojnica, 4. 12. 2022.

Prof. Mensur-ef. Pašalić

Pročitajte i ovo

Konaković uputio protestnu notu Srbiji nakon što je srbijanski ministar sjedio prilikom intoniranja himne BiH

Ministar vanjskih poslova Elmedin Konaković uputio je protestnu notu Srbiji zbog ponašanja ministra odbrane Srbije …