fbpx
Ponedjeljak , 12 Maja 2025

Muhammed a.s. u vjerskoj praksi fojničkih muslimana

Muhammed a.s. u vjerskoj praksi fojničkih muslimana
Posljednji Allahov poslanik Muhammed a.s. se prvi put spominje na području Fojnice, u oficijelnom
dokumentu, u Ahdnami koju je izdao sultan Mehmed Fatih 28. maja 1463. godine u Milodraž polju, nadomak Fojnici.
Piše: Mensur-ef. Pašalić
Njome sultan Fatih garantira bosanskim franjevcima i njihovom puku slobodu, život, sigurnost, imetak, vjeru i pravo vizitizacije.
Na kraju se Sultan kune teškom zakletvom: “Tako mi Stvoritelja zemlje i nebesa, Koji hrani sva
stvorenja, i tako mi sedam mushafa, i tako mi našeg velikog Božijeg poslanika Muhammeda i 124 000
vjerovjesnika, i tako mi sablje koju pašem, niko ne smije prekršiti ovo što je napisano….
Ahdnama
Od tada do danas, a vjerujemo i do Kijametskog dana, muslimani Fojnice, uz iskrenu vjeru u Allaha
dž.ś., slijede poslanika Muhammeda a.s., prakticiraju njegov sunnet, uče salavate te na brojne druge načine iskazuju ljubav i poštovanje prema ovom posljednjem Allahovom poslaniku.
Mevlud
Učenjem mevluda-spjeva o životopisu Muhammeda a.s. su se obilježavali značajni trenuci u životima
ovdašnjih muslimana: ženidba, rođenje djece, useljenje u novu kuću, završetak školovanja itd. Taj
program se sastojao i od učenja Kurana, zikra, ilahija i kasida, vaza i dova za hajr porodice i čitavog
Ummeta. Učenje tradicionalnih godišnjih mevluda se zadržalo u tekiji u Vukeljićima i Čaršijskoj
džamiji u Fojnici. Mevlud u Vukeljićima se u kontinuitetu uči od 1780. godine posljednje subote u
augustu . Specifikum ovog mevluda je da se kompletan uči na turskom jeziku. Šejh Husejn-ef.
Hadżimejlić revnosno nastavlja praksu svojih prethodnika tako da su mevludi učeni čak i u vrijeme agresije na Bosnu i Hercegovinu.
Tekija u Vukeljićima
U Čaršijskoj džamiji, u organizaciji Medžlisa Islamske zajednice Fojnica i Džematskog odbora, mevlud uče imami uoči 12. rebui-l-evvela, dana rođenja Poslanika koji je poslan kao milost svjetovima.
Tokom učenja mevluda služe se mevludsko šerbe i mevludske bombone kao simbol naše radosti
dolaskom Muhammeda a.s.!
Salavati
Obaveza muslimana je da izgovori salavat kada se spomene ime posljednjeg Allahovog poslanika
Muhammeda a.s. Uz to, u našem tesavvufskom miljeu je običaj i da vjernik stavi dlan desne ruke na
svoje srce čime postiže dublju, emotivniju i snažniju konekciju sa Poslanikom. Da bismo imali Allahove blagoslove, Njegov Poslanik nas podstiče: “Ko na mene donese salavat, na njega će Allah
spustiti deset blagoslova!”
U Fojnici je sačuvan izuzetno lijep običaj da se prije jacjiskog ezana uče sljedeći salavatiuoči petka i ponedjeljka:
Es-salatu ves-selamu alejk, alejke ja sejjidena ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja resulallah.
Es-selatu ves-selamu alejk, alejke ja sejjidena ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja habiballah.
Es-salatu ves-selamu alejk, alejke ja sejjidena ve senedena ve mevlana Muhammeda, ja šefi’allah!
Prijevod značenja je:
Salavat i selam na Tebe, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov poslaniče.
Salavat i selam na Tebe, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov miljeniče.
Salavat i selam na Tebe, naš prvače, naša vezo i naš usmjeritelju Muhammede, Allahov zagovorniče!
Čaršijska džamija u mevludskoj noći
Ovakvo javno učenje salavata je dova Stvoritelju da Svojim blagoslovom počasti žitelje ovoga mjesta,
podari im sigurnost i nafaku.
Također, neobičan je pedagoški pristup naših starijih majki koje, kada sijeva i grmi, svoju djecu nisu  učile strahu, bježanju i sklanjanju, nego su ih podučavale da u tom trenutku prouče salavat kojim
dobivamo Allahov blagoslov, zaštitu i smiraj.
Tundžina salavat
Imami su u fojničkoj Čaršijskoj džamiji prije završnog zikra naglas učili Tundžina salavat kao posebnu dovu za prisutne i odsutne džematlije, za spas svoga džemata od nepogoda i nesreća te naśe dobro na oba svijeta. Koliko je ova praksa pozitivna govori i podatak da su uvrijeme korone, Instrukcijom Reisu-l-uleme Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, svi imami u našoj Domovini bili obavezni učiti Tundžina salavat prije svakog sabahskog ezana, a salavate prije jacijskog ezana.
Tundžina salavat u prijevodu glasi:
“Allahu! Ti ukaži našem Pejgamberu Muhammedu a.s, takvu milost, pomoću koje ćeš spasiti nas od
svih strahota i nesreća; milost kojom ćeš udovoljiti svim našim potrebama; milost ćeš nas očistiti od
svih grijeha i nevaljalština; milost kojom ćeš nas uzdignuti do najviših stupnjeva; milost kojom ćeš nas dovesti do krajnih ciljeva, te ostvariti naše želje i težnje prema svim dobrima na ovom i budućem
svijetu!”
Nažalost, ova lijepa praksa učenja Tundžina salavata u Čaršijskoj džamiji je prekinuta sredinom 2015. godine dolaskom novoga imama.
Delailu-l-hajrat zbirka salalvata
Ovaj kitab je napisao Ebu Abdullah el Džezulijj, a preveo ga je na bosanski jezik šejh Mustafaef. Čolić
(1921.-2004.). Sredinom prošlog stoljeća su čestiti muslimani, okupljeni oko šejha Džemil-ef.
Numanagića (1862.-1954.), učili salavate iz ovoga kitaba kao svoj redovni jutarnji vird. Time su jačalii
vjeru u Milostivog, a salavatima iskazivali poštovanje i odlučnost za slijeđenjem Najljepšeg uzora.
Delailu-l-hajrat
Poslanik je radost očiju naših
Hafiz Muhamed-ef. Gačo (1901.-1991.) je ostavio svojim prijateljima u amanet praksu da kada
muezzin prouči “Ešhedu enne Muhammede-r-resulullah, slušatelji ezana kažu: “Kurretu ajnejje bike ja resulellah”, što znači “Radost moga oka je sa Tobom, o Allahov poslaniče!”, a onda poljube vanjsku stranu palčeva i njima pređu preko očnih kapaka i prouče “Allahumme metti'ni bis-sem'i ve-l-besar” u značenju “ Allahu moj, obdari me sluhom i vidom!”
I danas u Fojnici žive vjernici i vjernice koji, i na
ovakav specifičan način, iskazuju ljubav spram Donositelja Radosne vijesti te Allaha dž.š. mole, pored ostalog, za bereket sluha i vida.
Tarih Čaršijske džamije
Ljubav i slijeđenje Muhammeda a.s., pečata vjerovjesnika, ogledala se i u tarihima posvećenim
izgradnji džamija, mesdžida, medresa i drugih islamskih objekata. Tarihi nam govore o građevini,
graditelji, datumu gradnje te završavaju dovama za hajrat-sahibiju i vjernike.
Tarih na Čaršijskoj dżamiji u Fojnici se završava posebnom dovom Allahu dž.š. da vakifu dżamije
Muhammed a.s. bude zagovornik-šefadžija na Sudnjem danu.
“Trudom izalaganjem Šaban Ahmeda
Ovo mjesto postade lijepoim i odabranim
U godini hiljadu sedamdest i sedmoj
Bože, za dobrotvora neka bude zagovornik Muhammed!”
Tarih Čaršijske džamije u Fojnici
Kaside
Kroz historiju pjesnici su napisali brojne kaside o Allahovom Miljeniku, njegovoj poslaničkoj misiji i
njihovom doživljaju Poslanika koji je vjernicima preči od njih samih. U fojničkim mevludima i
zikrovima i danas je najprepoznatljivija, najučenija i najenergičnija kasida “ Ilhamom sam sinoć ja”
koju vjernici uče horski i sa posebnim zanosom.
“Ilhamom sam sinoć ja sejrio Muhammeda Allah
U dergjahu mog srca Allah, ja sejrih Muhammeda
Na glavi mu amame, zelen džubba o rame – Allah
Jalum daje na sve strane Allah, ja sejrih Muhammeda
Iz pregršta Muhammed, napio bi sav svijet, Allah
Od Hakka je hidajet Allah, ja sejrih Muhammeda
U safov’ma meleki sejriše Muhammeda – Allah
I ja s njima tud bijah Allah, ja sejrih Muhammeda.”
Rizvić Hajrudin, Ibreljić Redžib, Šehović Ibrahim i Aletić Ismet najemotivnije uče ovu kasidu
MEVLUD ŠERIF MUBAREK OLSUN!
Fojnica, 9. 10. 2022.
prof. Mensur-ef. Pašalić

Pročitajte i ovo

Konaković uputio protestnu notu Srbiji nakon što je srbijanski ministar sjedio prilikom intoniranja himne BiH

Ministar vanjskih poslova Elmedin Konaković uputio je protestnu notu Srbiji zbog ponašanja ministra odbrane Srbije …