Zbog pojave svjetske krize izazvane ratom u Ukrajini došlo je do evidentnog poremećaja i destabilizacije tržišta po pitanju formiranja cijena i marži kod osnovnih životnih namirnica i drugih proizvoda, kao i naftnih derivata.
Od sredine februara 2022. godine po rezultatima nadzora Federalne uprave za inspekcijske poslove evidentno je da subjekti nadzora pretenduju nepridržavanju propisane visine marži što je rezultiralo učestalijim sankcionisanjem u smislu izdavanja prekršajnih naloga.
Federalna uprava za inspekcijske poslove je 28.2.2022. godine naročito intenzivirala inspekcijske nadzore (FUZIP) nad provođenjem odluka Vlade Federacije BiH o formiranju cijena i marži po pitanju osnovnih životnih namirnica i naftnih derivata.
Od početka marta ukupan raspoloživi broj federalnih tržišno, turističko-ugostiteljskih inspektora (12) usmjeren je na kontrolu benzinskih stanica po zahtjevima i informacijama Federalnog ministarstva trgovine o povećanju cijena goriva, s obzirom da poskupljenje goriva uvjetuje sva dalja poskupljenja, poručuju iz FUZIP-a, a uz razmjeran broj kontrola po pitanju osnovnih životnih namirnica.
Uzimajući u obzir ograničen broj federalnih inspektora koji radi prekovremeno, FUZIP se obratio i kantonalnim inspekcijskim organima za podršku po zaduženjima iz Zaključka Vlade Federacije BiH i implementaciji važećih odluka Vlade.
Pozivaju građane da im prijavljuju nepravilnosti i apeluju na privredne subjekte da prilikom formiranja cijena vode računa o životnom standardu građana i da se uzdrže od zloupotreba u uvjetima krize.
Federalni tržišni inspektorat Federalne uprave za inspekcijske poslove je
Od početka 2022. izvršena su 154 inspekcijska nadzora, kojom prilikom je utvrđeno 85 nepravilnosti (cca.55,19% subjekata nadzora u prekršaju), a što podrazumijeva izdavanje 166 prekršajnih naloga sa finansijskim teretom od 193.100,00 KM – podaci su FUZIP-a.
Navode da je kod jednog prometnika naftnih derivata van prometa stavljeno i oduzeto 13.000 litara dizela zbog utvrđenih nepravilnosti. Također, izvršeno je 80 kontrolnih nadzora u svrhu praćenja i održavanja stanja u skladu sa mjerama propisanim Odlukama Vlade Federacije BiH.
Navedeni podaci ne uključuju rezultate nadzora kantonalnih inspekcijskih organa koji su značajno povećali intenzitet rada po ovom pitanju i koordinirano djeluju shodno Odlukama i zaduženjima Vlade Federacije BiH i kantonalnih vlada.
Ostatak saopćenja prenosimo u cijelosti:
– Na području djelovanja i rada kantonalnih inspekcija, prema još nepotpunim informacijama, konstatovano je da se subjekti nadzora tokom januara i februara 2022. godine djelimično pridržavaju i obavljaju djelatnost u skladu s Odlukom o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode i Odlukom o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za naftne derivate, a dominantno su vršeni nadzori formiranja veleprodajnih i maloprodajnih cijena kod značajnijih poslovnih subjekata, veletrgovaca, kao i kod svih većih trgovaca na malo.
PODACI ZA PERIOD JANUAR/FEBRUAR
U izvještajnom periodu januar-februar 2022. godine je, prema zaprimljenim podacima od strane kantonalnih inspekcijskih organa izvršeno cca. 319 inspekcijskih nadzora, te je prema nepotpunim podacima predviđeno izdavanje 92 prekršajna naloga s finansijskim teretom od 56.350,00 KM, te su donesene 33 upravne mjere u vidu rješenja o otklanjanju nedostataka. Shodno navedenom, prema sublimiranim rezultatima federalne i kantonalnih inspekcija, na području FBiH od početka 2022. godine do početka/sredine marta 2022. godine izvršeno je cca. 437 inspekcijskih nadzora, pokrenuto 258 prekršajnih postupaka što podrazumijeva izdavanje istog broja prekršajnih naloga s ukupnim finansijskim teretom od 249.450,00 KM.
Napominjemo da će se podaci za mart od strane kantonalnih inspekcija zbog intenzivnog rada prikupiti tek na kraju ovog mjeseca.
Shodno nepotpunim podacima od strane kantonalnih inspekcija za mjesec januar i februar 2022. godine, udio odstupanja od maksimalne visine marži utvrđen je kod cca. 39% kontrolisanih subjekata.
U predmetima kontrole elemenata maloprodajne kalkulacije cijena potrebno je napraviti razliku između povećanja ulaznih-nabavnih cijena, koje su se shodno rastu istih povećale na svjetskom tržištu, dok sada bilježimo i odstupanja marži iz okvira propisanih odluka Vlade FBIH (kako u dijelu osnovnih životnih namirnica, tako i u dijelu nafte i naftnih derivata).
KAZNE ZA POVEĆANJE CIJENA
Kontrole se provode u skladu sa Zakonom o kontroli cijena, a kazne su propisane članom 14. zakona u rasponu od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM za pravno lice, od 250,00KM do 2.500,00KM za odgovorno lice u pravnom licu, te od 500,00KM do 1.500,00KM za fizičko lice.
Osim kontrole formiranja cijena i utvrđivanja marži, federalni tržišni inspektori kontrolišu poslovanje subjekata nadzora i po drugim zakonskim osnovama – Zakon o unutrašnjoj trgovini, Zakon o fiskalnim sistemima i drugi zakoni iz okvira nadležnosti inspektorata.