Cijene nafte na svjetskim tržištima pale su šestu sedmicu zaredom pa su i u Bosni i Hercegovini odlučili da snize cijenu goriva od pet do 15 feninga po litru. U Hercegovini je već došlo do sniženja dok se u drugim dijelovima Federacije BiH tek obaraju cijene na benzinskim pumpama.
Cijena barela na londonskom tržištu pala je proše sedmice za gotovo četiri posto, na 69,88 dolara, dok je na američkom tržištu barel pojeftinio za 2,8 posto, na 66,26 dolara. To je šesta sedmica zaredom kako su cijene pale, što nije zabilježeno još od novembra 2018. godine. Nakon što su krajem oktobra dosegnule najviši nivo u tri godine, cijene nafte skliznule su oko 18 posto.
Prema obavještenjima o promjeni cijena i marži koje su benzinske pumpe dostavile Federalnom ministarstvu trgovine od 17. novembra do 6. decembra 2021. godine, Federalno ministarstvo trgovine primilo je 706 obavijesti o promjeni cijena i marži koje se odnose na sniženje cijene benzina i dizela u rasponu od 0,05 do 0,15 KM/litru.
Raspon maloprodajnih cijena naftnih derivata na dan 6. decembar 2021. godine u Federaciji BiH je sljedeći:
– Premium bezolovni benzin 95, BAS EN 228 – BMB 95 iznosi od 2,26 do 2,46 KM/litru. Dizel BAS EN 590 (10 ppm) iznosi od 2,21 do 2,51 KM/litru. Prosječna maloprodajna cijena naftnih derivata u Federaciji Bosne i Hercegovine na dan 6. decembar 2021. godine za premium bezolovni benzin 95, BAS EN 228 – BMB 95 iznosi 2,39 KM/litru i za dizel BAS EN 590 (10 ppm) 2,34 KM/litru. Radi ilustracije navodimo da je u Federaciji BiH prosječna maloprodajna cijena na dan 17. novembar 2021. godine za premium bezolovni benzin 95, BAS EN 228 – BMB 95 je iznosla 2,41 KM/litru, a za dizel BAS EN 590 (10 ppm) 2,39 KM/litru – podaci su Ministarstva trgovine.
Iz Sektora za cijene i analizu tržišta Ministarstva trgovine ističu da je Vlada FBiH donijela Odluku o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za naftne derivate kojom je propisala privrednim društvima koja obavljaju maksimalnu visinu marži u apsolutnom iznosu od 0,06 KM/litru derivata, a privrednim društvima koja obavljaju djelatnost trgovine na malo naftnim derivatima maksimalnu visinu marže u apsolutnom iznosu od 0,25 KM/litru derivata.
Milenko Bošković, predsjednik Udruženje prometnika naftnih derivata Privredne komore Federacije BiH, kaže da je u Hercegovini već došlo do snižavanja cijena goriva.
– Cijene u proizvodnji, ali i prerađena nafta na svjetskim berzama padaju. Naši dobavljači nafte rafinerijske cijene formiraju svaki dan. U Hercegovini je došlo do znatnog sniženja maloprodajnih cijena goriva. Prošle sedmice
na nekim bezinskim pumpama dizel gorivo bilo je 2,26 maraka, a bile su 2,46. Svi se ravnamo po eurodizelu jer je više od 70 posto potrošnje goriva u BiH dizel gorivo. Benzini su oko pet feninga skuplji od dizela. Tako da su cijene goriva u Hercegovini u ovom trenutku od 2,26, ili 2,31 do 2,36 maraka – ističe Bošković.
Vlada Federacije BiH odredila je cijenu marže na gorivo i ona se mora poštovati.
– Marža na prodajnu cijenu goriva je 25 feninga plus troškovi prijevoza. Inspekcije to prate, dođu na benzinsku pumpu, traže posljednju fakturu po kojoj je došlo gorivo i ako se utvrdi da ta marža iznosi iznad 25 feninga, slijede novčane kazne i nikome se ne isplati da plaća kazne. Prema mom mišljenju, trenutno realna cijena goriva je 2,36 maraka sa tendencijom smanjivanja – kaže Bošković.
Aktuelna cijena nafte je na nivou od prije nekoliko godina i ne radi se o rekordnim poskupljenjima, ali jeste činjenica da se u Bosni i Hercegovini vrlo sporo reaguje kada treba sniziti cijenu goriva, a mnogo brže reaguju kada dolazi do poskupljenja goriva, kazao je za Faktor Muriz Čičić, ekonomista, i dodao:
– Nema načina da neko natjera one koji prodaju gorivo na benzinskim pumpama da snize cijenu jer je slobodno formiranje cijena, a i nije dobro da se Vlada FBiH petlja u politiku cijena. Međutim, može da postavi neke rokove kada se radi o poskupljenju ili sniženju cijene goriva, ali nisam siguran da li i to može. Ipak, trebalo bi sačekati malo sa punjenjem rezervoara auta, dok se sjete naši prodavci goriva da je vrijeme i da snize cijene.
Prodavci goriva uvijek nađu neko objašnjenje kada treba sniziti cijenu goriva i to se stalno ponavlja, a onda svi opravdavaju povećanje svojih cijena ostalih proizvoda zbog poskupljenja goriva, ali to uglavnom nije tačno, smatra naš sagovornik.
– Nije tačno da sve poskupljuje kada se poveća cijena goriva. Inflacija u BiH je tri posto, a na svjetskom tržištu snižavaju se i cijene žitarica. Podaci statističkog zavoda govore da poskupljenja raznih proizvoda u prosjeku iznose od dva do četiri posto, ako pitate trgovce na pijaci, poskupljenja su drastična i građani sve manje kupuju. To nije realna slika. Kada poskupi gorivo, to ne utječe na sve cijene proizvoda jednako. Ne dešava se ono što se oglašava u javnosti da cijene strelovito rastu, ali dolazi do inflacije i mi ćemo sa inflacjom živjeti narednih nekoliko godina. Zabrinjavajuće bi bilo kada bi cijene porasle više od 20 posto. Nadajmo se da će prema procjenama Evropske unije inflacija iznositi od dva do četiri posto, a i BiH je vezana za euro i to nam je neka garancija – zaključuje Čičić.