fbpx
Ponedjeljak , 12 Maja 2025
bajram banka 696x463

Bajramski adeti iz davnina

bajram banka 696x463

 bajram banka 696x463

Piše: Haris Zulum

Ramazanski bajram i njegovi adeti (običaji)

Bajramske pripreme

Obilježavanje Bajrama na našim prostorima ima, također, dugu i živu tradiciju, koja obuhvata i niz lokalnih običaja prilagođenih načelima islamskoga vjerovanja. Pripreme za obilježavanje Ramazanskog bajrama počinjale su nakon posljednje mubarek noći, Lejletu-l-kadra. Kuće i avlije bi se od strane domaćica ponovo detaljno očistile, izvršila nabavka namirnica potrebnih za spremanje bajramskih jela, te ukućanima, posebno djeci, pripremili bajramluci u vidu; kupovine odjevnih predmeta, prigodnih poklona i sl. Najavljivanje Bajrama počelo bi s oglašavanjem topa. Ovaj put bi s gradske tabije, u vrijeme ikindije-namaza top s tri pucnja najavio kraj ramazana, dok bi s akšamskim ezanom nastupio ševval, odnosno Ramazanski bajram.

Bajramsko jutro

Nastupanjem Ramazanskog bajrama oblačila bi se najljepša odjeća, kako bi osjećaj zadovoljstva i draž Bajrama bili što veći. Međutim, čoha od koje su krojena muška odijela bila je skupa i malo je bilo onih koji su mogli priuštiti svaki Bajram „taze” odijelo. Odrasli muškarci i muška djeca odlazili su u mahalsku džamiju na bajram-namaz. Nakon završetka namaza nastupilo bi bajramsko čestitanje nerijetko praćeno pucnjima iz lovačkog oružja. „Ko je god oružje imao toga jutra bi ga napunio i tetik mu odapeo”, (običaj iz Konjica).

Nakon završetka bajram-namaza nastupilo bi bajramsko čestitanje. Djeca bi roditeljima čestitala Bajram s riječima Bajram mubarek olsun ili Bajram barećola, ljubeći ih u desnu ruku a roditelji uzvraćali riječima Allah razi olsun ili Allah raziola i ljubljenjem u čelo, uz davanje bajramluka, najčešće u novcu koje je bilo popraćeno hair-dovom. Običaj je nalagao da se ispred džamije ide očevoj kući na zijaret i čestitanje, gdje se pripremao i bajramski ručak.

Bajramski zijareti

Prvi dan Bajrama bi se obavezno zijaretila ulema, te ugledni i utjecajni ljudi mahale, kasabe ili šehera. Bajram, posebno ramazanski, bio je i vrijeme zijareta mezaristana, čišćenja i krečenja nišana, te učenja prigodnih kur'anskih sura na mezarima. Ovaj zijaret se u nekim mjestima obavljao uoči Bajrama, a u drugim prvi ili drugi dan Ramazanskog bajrama. Drugi i treći dan Bajrama je bio rezerviran za obilazak komšiluka radi čestitanja Bajrama. 

bajramobicaji 823x463

Prvo bi u bajramski obilazak krenuo domaćin koji stanuje u vrhu mahale posjećujući prvog komšiju. Nakon čestitanja i čašćenja obojica bi skupa išli kod slijedećeg komšije i tako sve do posljednje kuće u mahali čime bi se i broj „bajramdžija” povećavao pošto bi im se svaki put pridruživao onaj komšija kojeg su posljednjeg zijaretili. 

U ovom zijaretu nisu se ostavljali ni bolesni ni siromašni stanovnici mahale. Domaćin bi bajramdžije častio onim što ima, najčešće kahvom i kakvim slatkom koje je domaćica pripremila ranije. Na kraju mahale, kada završe sa zijaretom svake kuće, komšije bi se razilazile i vraćale svako svojoj kući. 

Pojedina mjesta u Bosni i Hercegovini imala su specifične običaje u vezi s obilježavanjem bajramskih mubarek dana. Enver Mulahalilović navodi da je u okolini Trebinja  klanjanje bajram-namaza u džamiji završavano posebnom ilahijom od 5 bejtova na arapskom jeziku, ona se pripisuje Harun er-Rešidovom bratu Behlulu, a u prijevodu glasi:

„Nije Bajram onome ko oblači nove i gizdave haljine, Bajram je samo onome ko je siguran od prijetnje (Allahove). Nije Bajram onome ko se nakadi na mirišljivo drvo, Bajram je samo onome ko se pokaje i ne vraća se više na grijeh. Nije Bajram onome ko se gizda i kiti ovozemaljskim nakitima, Bajram je samo onome ko se bogobojaznošću opskrbi i osigura. Nije Bajram onome ko punokrvne atove jaše, Bajram je samo onome ko se prođe i napusti poroke i grijehe. Nije Bajram onome ko stere skupocjene tepihe, Bajram je samo onome ko sretno prebrodi svoj put životni.”

Vrijeme bajramskih dana često je bilo ispunjeno i bogatim sadržajima u javnom prostoru Bošnjaka. Okupljanje naroda u džamijama, musallama i drugim mjestima je korišteno za informiranje stanovnika jednog kraja, pokrajine ili regije o bitnim društvenim i političkim pitanjima.

Imareti su za vrijeme bajramskih mubarek dana, prema odredbama vakufnama, spremali posebnu hranu kako bi se i na taj način ovim danima dao poseban značaj. Bajram je ostavio traga i u svim žanrovima književnog stvaralaštva Bošnjaka. Muslimanska društva (Rahmet, Ittihad i dr.) redovno su organizirala bajramske zabave, koncerte, predavanja i druge kulturne i humanitarne manifestacije. Nakon svakog Bajrama dugo bi se prepričavali bajramski događaji, a žal za njihovim prolaskom najbolje je iskazan poslovicom: „Top puče, Bajram prođe.”

Pročitajte i ovo

Konaković uputio protestnu notu Srbiji nakon što je srbijanski ministar sjedio prilikom intoniranja himne BiH

Ministar vanjskih poslova Elmedin Konaković uputio je protestnu notu Srbiji zbog ponašanja ministra odbrane Srbije …